voedingsweetjes-logo

Zijn dadels gezond? 7 voordelen!

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Zijn dadels gezond? 7 voordelen!

Dadels zijn gezond!

Het is de vrucht van de dadelpalmboom, die wordt voornamelijk gekweekt in tropische regio’s van de wereld. Dadels zijn de afgelopen jaren behoorlijk populair geworden.

Veel van alle dadels die in westerse landen worden verkocht zijn gedroogd. Gedroogde dadels zijn makkelijk te herkennen aan hun uiterlijk. Een gerimpelde ‘huid’ geeft aan dat ze gedroogd zijn.

  • Medjool en Deglet Noor dadels zijn de meest geconsumeerde soorten.

Dadels zijn taai met een zoete smaak. Ze bevatten veel belangrijke voedingsstoffen en hebben verschillende voordelen voor de gezondheid.

Lees hieronder de 7 voordelen van dadels! 👇🏻

1. Erg voedzaam

Dadels hebben een uitstekende voedingswaarde.

Omdat ze gedroogd zijn, is het caloriegehalte hoger dan bij de meeste soorten vers fruit. Het aantal calorieën van dadels is vergelijkbaar met dat van ander gedroogd fruit, zoals rozijnen en vijgen (1).

De meeste calorieën in dadels zijn afkomstig van koolhydraten (suikers). Ondanks hun calorieën bevatten dadels ook een aanzienlijke hoeveelheid vezels en enkele belangrijke vitaminen en mineralen.

Een portie van 100 gram levert de volgende voedingsstoffen (1):

  • Calorieën: 315
  • Koolhydraten: 73 gram
  • Vezel: 7,5 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Kalium: 600mg (17% van ADH)
  • Magnesium: 50mg (20% van ADH)
  • Koper: 0,26mg (28% van ADH)
  • IJzer: 1,5mg (14% van ADH)
  • Foliumzuur: 13mcg (4% van ADH)

ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Dadels bevatten ook veel antioxidanten die kunnen bijdragen aan veel van hun gezondheidsvoordelen (2).

2. Dadels zijn vezelrijk

Voldoende vezels binnenkrijgen is belangrijk voor de algehele gezondheid.

Met ruim 7 gram vezels in een portie van 100 gram is dit een geweldige manier om de vezel inname te verhogen (1).

Vezels kunnen de spijsvertering ten goede komen, doordat ze obstipatie (verstopping) kunnen voorkomen. Het bevordert een regelmatige stoelgang door bij te dragen aan de vorming van ontlasting (3).

  • Een onderzoek onder 21 mensen die 21 dagen lang 7 dadels per dag consumeerden traden verbeteringen in de ontlastingsfrequentie op. Ook hadden ze een significante toename van de stoelgang in vergelijking met wanneer ze geen dadels aten (4).

Bovendien kunnen de vezels in dadels gunstig zijn voor de bloedsuikerspiegel. Dit komt omdat vezels de spijsvertering vertragen. Zo wordt voorkomen dat de bloedsuikerspiegel te hoog wordt na het eten (5).

Om deze reden hebben dadels een lage glycemische index (GI). Hoe hoger de GI, hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van een bepaald voedsel (6).

Conclusie: Dadels bevatten veel vezels, dit is gunstig bij het voorkomen van constipatie. Ook helpt het om de bloedsuikerspiegel te beheersen.

Lees hier: Bleekselderij gezond?

3. Hoog in antioxidanten

Dadels bevatten verschillende antioxidanten met gezondheidsvoordelen. Een van deze voordelen is het risico op verschillende ziekten verminderen.

Antioxidanten beschermen de cellen tegen vrije radicalen. Dit zijn onstabiele moleculen die schadelijke reacties in het lichaam kunnen veroorzaken, wat kan leiden tot ziektes (7).

In vergelijking met vijgen en gedroogde pruimen lijken dadels het hoogste gehalte aan antioxidanten te bevatten (8).

Dit zijn de drie krachtigste antioxidanten in dadels:

  • Flavonoïden: dit zijn krachtige antioxidanten die ontstekingen kunnen helpen verminderen. Ze verlagen het risico op diabetes, de ziekte van Alzheimer en bepaalde soorten kanker (2, 9).
  • Carotenoïden: het is bewezen dat carotenoïden de gezondheid van het hart bevorderen en ook het risico op oog gerelateerde aandoeningen verminderen (2, 10).
  • Fenolzuur: heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Fenolzuur kan het risico op kanker en hartaandoeningen helpen verlagen (11, 12).

Conclusie: Dadels bevatten verschillende soorten antioxidanten. Deze kunnen de ontwikkeling van bepaalde chronische ziekten zoals: hartaandoeningen, kanker, Alzheimer en diabetes helpen voorkomen. Dit maakt dadels dus erg gezond!

 

4. Bevordert hersengezondheid

Het eten van dadels kan de hersenfunctie helpen verbeteren.

  • Uit onderzoek blijkt namelijk dat dadels nuttig zijn bij het verlagen van ontstekingsmarkers in de hersenen. Zoals interleukine 6 (IL-6). Hoge niveaus van IL-6 wordt geassocieerd met een verhoogd risico op neurodegeneratieve (afname van functies) ziekten zoals Alzheimer (13, 14).

Ook hebben dierstudies aangetoond dat dadels de activiteit van amyloïde bèta-eiwitten kunnen verminderen. Deze eiwitten kunnen plaques (= het samenklonten van eiwitten) in de hersenen vormen (13).

Wanneer plaques zich ophopen in de hersenen, kunnen ze de communicatie tussen hersencellen verstoren. Dit kan uiteindelijk leiden tot hersencel dood en de ziekte van Alzheimer (15).

  • Een andere studie bij muizen toonde een significant beter geheugen en leervermogen aan. Tijdens deze studie kregen ze voedsel gemengd met dadels te eten. Ook vertoonde ze minder angst gerelateerd gedrag in vergelijking met muizen die geen dadels te eten kregen (16).

De potentiële eigenschappen van dadels worden toegeschreven aan hun gehalte aan antioxidanten. Hiervan is bekend dat ze ontstekingen kunnen verminderen (13).

Let op: Er is meer onderzoek nodig!

5. Goed tijdens zwangerschap

Dadels vergemakkelijken mogelijk de zwangerschap.

Het eten van deze vruchten gedurende de laatste paar weken van de zwangerschap kan de verwijding van de baarmoederhals bevorderen. Zo kan het mogelijk weeën verminderen. Ook kunnen ze mogelijk de duur van de bevalling verkorten (17).

  • In één onderzoek hadden 69 vrouwen die gedurende 4 weken 6 dadels per dag aten 20% meer kans om op natuurlijke wijze te bevallen. Ook hadden ze een significant minder lange bevalling dan degenen die geen dadels aten (18).

Hoewel dadels mogelijk de bevalling lijken te bevorderen en de duur daarvan te verkorten, is er meer onderzoek nodig om deze effecten te bevestigen (19).

Deze positieve effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ze de effecten van oxytocine in het lichaam lijken na te bootsen. Oxytocine is een hormoon dat tijdens de bevalling weeën veroorzaakt (18, 20).

Bovendien bevatten dadels tannines. Hiervan is aangetoond dat ze samentrekkingen vergemakkelijken. Ook zijn ze een goede bron van koolhydraten en dus ook calorieën. Deze zijn nodig om het energieniveau tijdens de bevalling op peil te houden (20).

Nog niet overtuigd dat dadels gezond zijn? Lees dan snel verder!

6. Natuurlijke zoetstof

Dadels zijn een bron van fructose. Fructose is een suikersoort dat in fruit voorkomt.

Mede hierdoor zijn dadels erg zoet, ook hebben ze ook een subtiele karamelachtige smaak. Ze zijn een geweldige vervanger voor suiker in recepten, vanwege de voedingsstoffen, vezels en antioxidanten die ze leveren.

  • De beste manier om dadels voor suiker te vervangen, is door dadelpasta te maken. Dit wordt gemaakt door dadels te mengen met water in een blender. Een vuistregel is om suiker te vervangen door dadelpasta in een verhouding van 1:1.

Als het recept bijvoorbeeld 1 kopje suiker nodig heeft, vervang je het door 1 kopje dadelpasta.

Het is belangrijk om te weten dat dadels, ondanks de vezels en voedingsstoffen nog steeds veel calorieën bevat. Eet ze dus met mate.

7. Andere mogelijke gezondheidsvoordelen

De volgende gezondheidsvoordelen van dadel zijn nog niet uitgebreid bestudeerd:

  • Botgezondheid: Dadels bevatten verschillende mineralen, waaronder fosfor, kalium, calcium en magnesium. Deze mineralen kunnen mogelijk bot-gerelateerde aandoeningen zoals osteoporose voorkomen (1, 21).
  • Bloedsuikercontrole: Dadels helpen mogelijk bij de regulering van de bloedsuikerspiegel. Dit vanwege hun lage glycemische index, vezels en antioxidanten. Het eten ervan kan dus gunstig zijn bij diabetes patiënten (2).

Hoewel deze potentiële gezondheidsvoordelen veelbelovend zijn, is er meer onderzoek nodig voordat er conclusies getrokken kunnen worden. Overtuigd dat dadels gezond zijn? Lees dan snel verder hoe je ze aan je dieet kan toevoegen.

Toevoegen aan je dieet

Dadels zijn ongelooflijk veelzijdig en een heerlijke snack. Ze worden vaak gecombineerd met amandelen, walnoten of zachte kaas. Je kunt ze prima nemen na een stevige workout om je koolhydraten aan te vullen!

Dadels zijn erg plakkerig, hierdoor zijn ze handig als bindmiddel in gebak, zoals koekjes en repen. Je kunt dadels ook combineren met noten en zaden om gezonde repen te maken.

Bovendien kun je dadels gebruiken om iets zoeter te maken, zoals saladedressings en marinades. Ook kun je ze in smoothies en havermout mengen.

Belangrijk: dadels bevatten veel calorieën. Door hun zoete smaak is het gemakkelijk om er teveel van te eten. Om deze reden kun je ze beter met mate consumeren.

Samenvatting

Ja, dadels zijn erg gezond! En makkelijk in je dieet op te nemen.

Dadels bevatten veel verschillende voedingsstoffen, vezels en antioxidanten. Deze bieden allemaal gezondheidsvoordelen, variërend van een verbeterde spijsvertering tot een verminderde kans op ziekte.

Dadels vind je vaak in gedroogde vorm. Ze bevatten meer calorieën dan vers fruit (door het proces van drogen). Belangrijk dus om ze met mate te eten.

Dadels zijn zeker de moeite waard om aan je dieet toe te voegen, omdat ze zowel gezond als lekker zijn!

Dadels FAQ

Zijn dadels gezond?

Ja dadels zijn gezond! Ze bevatten veel verschillende voedingsstoffen, vezels en antioxidanten. Zo bevatten ze onder andere veel koper en magnesium!

Dadels voedingswaarde

Dadels bevatten per 100 gram 315 calorieën, 73 gram koolhydraten, 7,5 gram vezels en 2 gram eiwit. Verder bevatten ze onder andere veel koper en magnesium!

Dadels bewaren

Dadels kun je in een afgesloten bak op een droge, koele, donkere plaats bewaren. Tip: Vries dadels in en ze blijven een jaar houdbaar. De meeste verse dadels in Nederland zijn bijna altijd al een keer ingevroren geweest. Hierdoor kun je ze niet nog eens invriezen, let hier dus op!

Dadels calorie

100 gram dadels bevat 315 calorieën.

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches