voedingsweetjes-logo

Banaan kcal, zoveel calorie├źn bevat een banaan! ­čŹî

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Banaan kcal, zoveel calorie├źn bevat een banaan! ­čŹî

Banaan kcal, hoeveel calorie├źn zit er in een banaan? Het korte antwoord is 91 kcal per 100 gram.

  • 1 grote banaan (165 gram) bevat 150 kcal
  • 1 kleine banaan (90 gram) bevat bevat 82 kcal

Banaan staat op nr 2 van meest gegeten fruit in Nederland. In Nederland eten we gemiddeld 20,8 gram banaan per dag, dat komt neer op 7,6 kg bananen per persoon per jaar (in de leeftijd van 1-79 jaar).

Lees snel verder voor 3 voordelen van bananen! ­čŹî

 

 

Wat is een banaan?

Een banaan is een langwerpige, licht gebogen vrucht, die afkomstig is van de bananenplan. Bananen zijn een van de populairste vruchten op aarde.

Ze zijn goedkoop, makkelijk mee te nemen voor de lunch, en smaken heerlijk.

Wat weinig mensen weten is dat bananen ook veel gezondheidsvoordelen hebben.

Niet alleen leveren ze vezels en kalium, maar ze hebben mogelijk ook ontstekingsremmende eigenschappen. Ook kan het mogelijk het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

 

 

Voedingswaarde

Dit zijn de voedingswaarden van een banaan, per 100 gram:

Soort Per 100 Gram RI*
Energie 385 kJ (91 kcal)
Vet 0.3 g
waarvan verzadigd 0.1 g
waarvan onverzadigd 0.2 g
Koolhydraten 20 g
waarvan suikers 16 g
Voedingsvezel 1.9 g
Eiwitten 1.1 g
Zout 0 g
Vitamine B6 / Pyridoxine 0.29 mg 20%
Potassium 374 mg 18%

* Referentie-inname van een gemiddelde volwassene is 8400 kJ / 2000 kcal

 

Rijk aan vezels en kalium

Bananen zijn een uitstekende bron van vezels.

Dit kan helpen om je spijsverteringskanaal gezond te houden, omdat vezels helpen om een regelmatige stoelgang te behouden.

Van vezels is ook bekend dat ze het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verminderen. Regelmatige inname van vezels kan het risico op hart- en vaatziekten zelfs met 16% verminderen.

Ook zijn bananen ook een goede bron van kalium. Recente studies hebben aangetoond dat de inname van kalium het risico op een beroerte kan verminderen, vooral bij mensen met een hoge bloeddruk.

 

 

Tegen ontstekingen

Bananen zijn een van de beste bronnen van vitamine B6, een vitamine die essentieel is voor ons lichaam en onze stofwisseling.

Deze vitamine ondersteunt het immuunsysteem door te voorkomen dat het lichaam ontstoken raakt. Het doet dit door de niveaus van homocysteïne te reguleren, een aminozuur dat problemen kan veroorzaken voor je gezondheid als het zich ophoopt in je bloedbaan.

 

 

Bloedsuikerspiegel onder controle

Bananen zijn rijk aan een soort vezel genaamd pectine, die ook voorkomt in bonen en appels.

Pectine helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren door de snelle stofwisseling van suikers en koolhydraten te vertragen (vooral in combinatie met andere vruchten, zoals appels, kaki en bessen).

Ook kan pectine mogelijk het cholesterolgehalte verlagen en de eetlust te reguleren.

 

 

Conclusie

Een banaan (165 gram) bevat 150 kcal. Bananen zijn op appels na het meest geconsumeerde fruit in Nederland, gemiddeld eet elke Nederland 7,6 kg banaan per jaar.

Ze zijn goedkoop, gemakkelijk mee te nemen, en smaken heerlijk.

Bananen zijn rijk aan vezels en kalium en helpen mogelijk bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

 

 

Deze post over bananen al gezien?┬á­čĹÇ

 

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches