voedingsweetjes-logo

Is Watermeloen gezond? Top 9 voordelen!

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Watermeloen is gezond! Een heerlijke en verfrissende vrucht die ook nog eens goed voor je is.

Het bevat slechts 36 calorieën per 100 gram, is rijk aan vitamine C, vitamine A en veel andere gezonde stoffen. Lees snel verder, want hier zijn de top 9 gezondheidsvoordelen van watermeloen! Het kan zelfs mogelijk spierpijn verlichten..

1. Helpt hydrateren

Water drinken is een belangrijke manier om het lichaam te hydrateren.

Het eten van voedsel (met een hoog watergehalte) kan echter ook helpen. Watermeloen bestaat voor 93% uit water (1).

Bovendien is een hoog watergehalte ook een van de redenen waarom groenten en fruit je een vol gevoel geven. De combinatie van water en vezels betekent dat je relatief veel voedsel eet zonder veel calorieën.

2. Gezonde voedingsstoffen

Wat fruit betreft, is watermeloen een van de fruitsoorten met het laagste aantal calorieën. Het bevat slechts 36 calorieën per 100 gram. Dat is zelfs lager dan fruit met een laag suikergehalte, zoals blauwe bessen (2).

100 gram watermeloen bevat ook veel andere voedingsstoffen, waaronder deze vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 9,3% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Kalium: 5% van adequate inname (AI)
  • Vitamine B6: 4,6% van ADH
  • Foliumzuur: 4,5% van AI
  • Vitamine B1: 3,6% van ADH
  • Magnesium: 2,6% van de ADH

Watermeloen is mede zo gezond omdat het ook veel carotenoïden, waaronder bètacaroteen en lycopeen bevat. Ook bevat het citrulline, een belangrijk aminozuur. Citrulline is populair bij sporters vanwege de toename van spier volheid, of intensiteit van de pomp in de sportschool.

Hier is een overzicht van de 3 belangrijkste antioxidanten van watermeloen:

1. Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die celbeschadiging door vrije radicalen helpt voorkomen.

2. Carotenoïden

Carotenoïden zijn een klasse van plantaardige stoffen die alfa-caroteen en bètacaroteen bevatten, deze worden door het lichaam omgezet in vitamine A.

3. Lycopeen

Lycopeen is een type carotenoïde dat niet verandert in vitamine A. Deze krachtige antioxidant geeft een rode kleur aan plantaardig voedsel zoals tomaten en watermeloen en is gekoppeld aan veel gezondheidsvoordelen. Hierover later meer 😉

3. Mogelijk effectief tegen kanker

Onderzoekers hebben lycopeen en andere plantenstoffen in watermeloen bestudeerd vanwege hun mogelijke antikanker effecten.

Hoewel de inname van lycopeen geassocieerd wordt met een verlaagd risico op sommige soorten kanker, zijn de studieresultaten gemengd. De sterkste link tot dusver lijkt te zijn tussen lycopeen en kankers van het spijsverteringsstelsel (maag, darm etc.) (1).

Lycopeen lijkt het risico op kanker te verminderen door de insuline-achtige groeifactor (IGF), een eiwit dat betrokken is bij celdeling, te verlagen. Hoge IGF-waarden worden gekoppeld aan kanker (3).

Bovendien is cucurbitacine E onderzocht vanwege zijn vermogen om tumorgroei te remmen (4, 5).

4. Ondersteunt de hartgezondheid

Hartziekten zijn wereldwijd helaas nog steeds doodsoorzaak nummer één (6).

Leefstijlfactoren, waaronder een dieet, kunnen het risico op een hartaanval en beroerte verlagen. Een gezondere leefstijl kan de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen.

Verschillende voedingsstoffen in watermeloen hebben voordelen voor de gezondheid van het hart.

Studies suggereren dat lycopeen kan helpen bij het verlagen van cholesterol en bloeddruk. Het kan ook helpen oxidatieve schade aan cholesterol te voorkomen (1). Een van de redenen waarom watermeloen zo gezond is!

Volgens studies bij zwaarlijvige, postmenopauzale vrouwen en Finse mannen kan lycopeen ook de stijfheid en dikte van slagaderwanden verminderen (7, 8).

Zoals eerder verteld bevat watermeloen ook citrulline, een aminozuur dat de stikstofmonoxideniveaus in het lichaam kan verhogen. Stikstofmonoxide helpt de bloedvaten uit te zetten, wat de bloeddruk verlaagt (9).

Andere vitamines en mineralen in watermeloen zijn ook goed voor het hart. Zoals vitamine A, B6, C, magnesium en kalium (1).

Lees hier alle voordelen van cashewnoten!

5. Kan ontstekingen en stress verminderen

Een ontsteking is een belangrijke oorzaak van veel chronische ziekten.

Watermeloen kan helpen bij het verminderen van ontstekingen, omdat het rijk is aan de ontstekingsremmende antioxidanten lycopeen en vitamine C (1).

Tijdens een onderzoek in 2015 kregen laboratoriumratten watermeloenpoeder als aanvulling op een ongezond dieet toegediend.

  • In vergelijking met de controlegroep ontwikkelden ze lagere niveaus van C-reactieve proteïne (CRP) en minder oxidatieve stress (10). CRP is een inflammatoire (ontsteking) indicator.

In een andere studie kregen mensen lycopeenrijk tomatensap met toegevoegde vitamine C voorgeschoteld. Over het algemeen namen hun markers van ontsteking af en gingen de antioxidanten omhoog. Watermeloen bevat zowel lycopeen als vitamine C (11).

Als antioxidant kan lycopeen ook de gezondheid van de hersenen ten goede komen. Zo kan het bijvoorbeeld het begin en de progressie van de ziekte van Alzheimer vertragen (12).

6. Goed voor het oog

Lycopeen wordt in verschillende delen van het oog aangetroffen, waar het helpt beschermen tegen oxidatieve schade en ontstekingen.

Het kan ook leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (LMD) voorkomen. Dit is een oogaandoening waarbij er schade ontstaat aan de zogenaamde gele vlek (= macula). Degeneratie wil zeggen dat er veranderingen optreden waardoor de normale functie wordt aangetast (1).

De rol van lycopeen als antioxidant en ontstekingsremmende stof kan helpen voorkomen dat LMD zich ontwikkelt en verergert. Nog niet overtuigd dat watermeloen gezond is?

7. Verlicht spierpijn

Citrulline, een aminozuur in watermeloen, kan spierpijn verminderen. Het is daarom ook verkrijgbaar als supplement.

Mogelijk kan watermeloensap de opname van citrulline verbeteren.

  • Een kleine studie gaf atleten gewoon watermeloensap, watermeloensap gemengd met citrulline of een citrulline-drankje. Beide drankjes met watermeloen leidden tot minder spierpijn en een sneller herstel van de hartslag, vergeleken met het citrulline-drankje (13).

De onderzoekers voerden ook een reageerbuisexperiment uit om de opname van citrulline te onderzoeken. Deze bevindingen suggereren dat de opname van citrulline het meest effectief is als het wordt geconsumeerd met watermeloensap.

Ander onderzoek heeft ook gekeken naar het potentieel van citrulline om het uithoudingsvermogen en de prestaties van de training te verbeteren.

  • Tot nu toe lijkt citrulline de trainingsprestaties niet te verbeteren in de onderzochte hoeveelheden, maar het is nog steeds een onderzoeksgebied (14).

8. Goed voor haar en huid

Twee vitamines in watermeloen – A en C – zijn belangrijk voor de gezondheid van huid en haar.

Vitamine C helpt je lichaam om collageen aan te maken, een eiwit dat de huid soepel en het haar sterk houdt.

Vitamine A is ook belangrijk voor een gezonde huid, omdat het helpt bij het maken en herstellen van huidcellen. Zonder voldoende vitamine A kan de huid er droog en schilferig uitzien.

Zowel lycopeen als bètacaroteen kunnen ook helpen de huid te beschermen tegen zonnebrand (15).

9. Kan de spijsvertering verbeteren

Watermeloen bevat veel water en een kleine hoeveelheid vezels, beide zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Vezels kunnen de ontlasting in bulk leveren, terwijl water helpt om het spijsverteringskanaal efficiënt te laten bewegen.

Het eten van waterrijke en vezelrijke groenten en fruit, waaronder watermeloen, kan erg nuttig zijn om een normale stoelgang te bevorderen.

Samenvatting

Watermeloen is gezond! Het heeft een hoog watergehalte en levert ook veel andere belangrijke voedingsstoffen, waaronder lycopeen en vitamine C.

Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat watermeloen niet alleen een lekkere caloriearme traktatie is, maar ook heel goed voor je gezondheid.

Ook interessant: 7 gezondheidsvoordelen van dadels!

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches