voedingsweetjes-logo

Waarom val ik niet af? 18 mogelijke redenen!

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Waarom val ik niet af? Een vraag die je jezelf misschien weleens gesteld hebt…

Het kan zijn dat je in het begin veel gewicht hebt verloren zonder veel moeite. Maar wat als het gewichtsverlies vertraagt of zelfs helemaal stopt? 

Heb je je BMI al uitgerekend trouwens?

Dit artikel geeft 18 redenen waarom je niet afvalt.

Het bevat ook bruikbare tips om door het plateau te breken en dingen weer ”in beweging” te krijgen.

1. Schommelingen

Als je denkt dat je een limiet van gewichtsverlies hebt bereikt, hoef je je nog geen zorgen te maken.

Het is normaal dat de weegschaal een paar dagen (of weken) achter elkaar niet verandert. Dit betekent niet dat je geen vet verliest.

Het lichaamsgewicht schommelt meestal met een paar kilo. Het hangt af van het voedsel dat je eet, ook hormonen kunnen een grote invloed hebben op hoeveel water je lichaam vasthoudt (vooral bij vrouwen).

Het is namelijk ook mogelijk dat je spieren opbouwt en tegelijkertijd vet verliest. Dit gebeurt vooral als je onlangs bent begonnen met trainen.

Dit is positief! Want wat je echt wilt verliezen is lichaamsvet, niet alleen gewicht. Het is een goed idee om iets anders dan de weegschaal te gebruiken om je voortgang te meten.

Meet bijvoorbeeld eens per maand je middelomtrek en lichaamsvetpercentage.

Hoe je kleding zit en hoe je eruit ziet als je in de spiegel kijkt, kan ook veel vertellen.

Als je gewicht langer dan 1 à 2 weken op hetzelfde punt vastzit, hoeft je je nog niet direct zorgen te maken.

2. Je weet niet hoeveel je eet

Weten hoeveel je eet is ongelooflijk belangrijk als je probeert af te vallen. Veel mensen hebben geen idee hoeveel ze echt eten.

  • Studies tonen aan dat het bijhouden van wat je eet helpt bij het afvallen. Mensen die eetdagboeken gebruiken of hun maaltijden fotograferen, verliezen consequent meer gewicht dan mensen die dat niet doen (1, 2).

 

3. Te weinig eiwit

Eiwit is de belangrijkste voedingsstof om af te vallen. 

Het eten van 25-30% eiwitten van de calorieën kan ervoor zorgen dat je langer verzadigd bent en dus minder per dag eet.

Het kan hierdoor ook het verlangen naar (ongezonde) tussendoortjes verminderen (3, 4, 5, 6, 7). 

  • Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de effecten van eiwitten op eetlustregulerende hormonen, zoals ghreline (hongerhormoon) (8, 9). 

Zorg dat je tijdens je ontbijt voldoende eiwitten binnenkrijgt. Studies tonen namelijk aan dat degenen die een eiwitrijk ontbijt eten, minder honger hebben en gedurende de dag minder trek hebben (10).  Probeer eens gepofte spelt 😉

Bovendien helpt het om gewichtstoename te voorkomen (11, 12, 13).

Lees hier: Zo gezond zijn amandelen!

4. Je eet teveel

Een groot aantal mensen dat zich afvraagt: ‘Waarom val ik niet af?’ Eet simpelweg te veel 😉

Je denkt misschien dat dit niet op je van toepassing is, maar houd er rekening mee dat studies aantonen dat mensen de neiging hebben om hun calorieinname aanzienlijk te onderschatten (14, 15, 16).

Als je geen gewicht verliest, moet je proberen je voedsel te wegen en je calorieën een tijdje bij te houden.

Hier zijn enkele nuttige manieren, zoals:

  • Caloriecalculator – Gebruik deze tool om te berekenen uit hoeveel calorieën je moet eten.

Het is over het algemeen niet nodig om de rest van je leven calorieën te tellen en alles te wegen. Probeer in plaats daarvan deze technieken om de paar maanden een paar dagen uit om een ​​idee te krijgen van hoeveel je eet.

5. Bewerkt voedsel

Voedselkwaliteit is net zo belangrijk als kwantiteit.

Door gezond (onbewerkt) te eten, kun je je welzijn verbeteren en je eetlust reguleren. Deze voedingsmiddelen hebben de neiging om veel meer te vullen dan bewerkte tegenhangers.

Houd er rekening mee dat veel bewerkte voedingsmiddelen die als ‘gezondheidsvoedsel’ worden bestempeld, niet echt gezond zijn. Eet bijvoorbeeld eens: walnoten, cashewnoten of amandelen

6. Onvoldoende beweging

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen bij het afvallen is gewichtheffen.

Dit kan helpen om spiermassa te behouden, die vaak samen met lichaamsvet wordt verbrand als je niet traint (17).

Gewichtheffen kan ook helpen ervoor zorgen dat je lichaam gespierd wordt en gespierd blijft (18).

7. Eetbuien

Eetbuien zijn een veel voorkomende bijwerking van een dieet. Het gaat om het snel eten van grote hoeveelheden voedsel, vaak veel meer dan je lichaam nodig heeft.

Dit is een aanzienlijk probleem voor veel mensen die een dieet volgen. Sommigen van hen eten junkfood, anderen eten relatief gezond, zoals noten, notenpasta, pure chocolade, kaas, etc.

Zelfs als iets gezond is, tellen de calorieën nog steeds. Afhankelijk van het volume kan een enkele eetbui vaak een hele week diëten verpesten. Nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag: Waarom val ik niet af? Lees dan verder! 

Ook interessant: Vitamine B12 tekort symptomen

8. Geen cardio doen

Cardiovasculaire training, ook wel cardio– of aerobe training genoemd, is elke vorm van training die de hartslag verhoogt. Het omvat activiteiten zoals joggen, fietsen en zwemmen.

Het is een van de meest effectieve manieren om de gezondheid te verbeteren.

Het is ook zeer effectief bij het verbranden van buikvet, het schadelijke “viscerale” vet dat zich rond de organen ophoopt en ziekten veroorzaakt (19, 20). Hopelijk geeft dit antwoord op de vraag Waarom val ik niet af?

9. Teveel suikerhoudende dranken

Ik heb dit al eens verteld in mijn artikel over een gezonde(re) leefstijl. Suikerhoudende dranken zijn dikmakend.

Het verzadigd niet waardoor je niet minder van ander voedsel gaat eten (21, 22).

Dit geldt niet alleen voor suikerhoudende dranken zoals cola, maar ook voor ‘gezondere’ dranken zoals smoothies of sapjes, die ook boordevol suiker zitten.

Zelfs vruchtensappen zijn problematisch en mogen niet in grote hoeveelheden worden gedronken. Een enkel glas kan evenveel suiker bevatten als meerdere stukken fruit.

10. Slechte nachtrust

Waarom val ik niet af? Een goede nachtrust is een van de belangrijkste factoren voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid, evenals voor het gewicht.

  • Studies tonen aan dat slecht slapen een van de grootste risicofactoren is voor obesitas. Volwassenen en kinderen die slecht slapen, hebben respectievelijk 55% en 89% meer kans om zwaarlijvig te worden (23).

11. Teveel koolhydraten

Als je veel moet afvallen kun je een koolhydraatarm (low carb) dieet overwegen.

  • In een onderzoek is aangetoond dat dit type dieet 2 tot 3 keer zoveel gewichtsverlies veroorzaakt als het standaard “vetarme” dieet dat vaak wordt aanbevolen (24, 25).

Koolhydraatarme diëten kunnen ook leiden tot verbeteringen in veel metabole markers, zoals triglyceriden, ‘goed‘ HDL-cholesterol en bloedsuiker, om er maar een paar te noemen (26, 27, 28, 29).

Lees hier: Gezondheidsvoordelen van lijnzaad!

12. Te vaak eten

Het is een fabel dat iedereen elke dag veel kleine maaltijden zou moeten eten om af te vallen.

  • Studies tonen zelfs aan dat de frequentie van maaltijden weinig of geen effect heeft op vetverbranding of gewichtsverlies (30, 31).

Het is ook onhandig om de hele dag voedsel te bereiden en eten. Probeer indien mogelijk aan een aantal vaste eetmomenten (zoals 3x per dag). 

Aan de andere kant houdt een effectieve methode voor gewichtsverlies, genaamd intermittent fasting, in dat je opzettelijk gedurende langere tijd (15–24 uur of meer) geen voedsel eet.

13. Onvoldoende water drinken

Het drinken van water kan helpen bij het afvallen.

  • In een 12 weken durende studie naar gewichtsverlies verloren mensen die 30 minuten voor de maaltijd een halve liter water dronken 44% meer gewicht dan degenen die dat niet deden (32).

Van drinkwater is ook aangetoond dat het het aantal verbrande calorieën met 24-30% verhoogt over een periode van 1,5 uur (33, 34).

14. Teveel alcohol

Waarom val ik niet af? Als je vaak alcohol drinkt en wilt afvallen, kun je het beste minderen (sowieso verstandiger) Maar kies je voor sterke drank (zoals wodka) gemengd met een caloriearme drank dan krijg je waarschijnlijk minder calorieën binnen dan met andere alcoholische dranken.

Bier, wijn en suikerhoudende alcoholische dranken bevatten veel calorieën.

Houd er ook rekening mee dat de alcohol zelf ongeveer 7 calorieën per gram bevat, wat veel is. Alleen vet bevat meer calorieën per gram, namelijk 9.

  • Onderzoeken naar alcohol en gewicht gemengde resultaten zien. Matig drinken lijkt prima te zijn, terwijl zwaar drinken gekoppeld is aan gewichtstoename (35).

Probeer eens kefir!

Lees hier: Zo gezond zijn pompoenpitten!

15. ‘Onbewust’ eten

Een techniek die ”bewust eten” wordt genoemd, is misschien wel een van ‘s werelds krachtigste hulpmiddelen voor gewichtsverlies.

Dit houdt in: vertraagd eten, zonder afleiding en genieten van elke hap terwijl je luistert naar de natuurlijke signalen die je hersenen vertellen wanneer je lichaam er genoeg van heeft.

  • Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat bewust eten aanzienlijk gewichtsverlies kan veroorzaken en de frequentie van eetbuien kan verminderen (36, 37, 38, 39).

Waarom val ik niet af? Hier zijn enkele tips om bewuster te eten:

  1. Eet zonder afleiding
  2. Eet langzaam en kauw goed. Probeer je bewust te zijn van de kleuren, geuren, smaken en texturen.
  3. Wanneer je je verzadigd voelt, drink dan wat water en stop met eten.

16. Te lang op dieet

Het is geen goed idee om te lang “op dieet” te blijven.

Als je al maanden aan het afvallen bent en je hebt een plateau bereikt, dan moet je misschien gewoon een pauze nemen.

Verhoog je calorie-inname met een paar honderd calorieën per dag, slaap meer en start met gewichtheffen om een beetje spiermassa op te bouwen.

Streef ernaar om je gewicht 1 à 2 maanden op peil te houden voordat je weer probeert af te vallen.

17. Je hebt onrealistische verwachtingen

Gewichtsverlies is over het algemeen een langzaam proces. Veel mensen verliezen hun geduld voordat ze hun einddoel bereiken.

Hoewel het in het begin vaak mogelijk is om snel af te vallen, kunnen maar heel weinig mensen doorgaan met afvallen met een snelheid van meer dan 500 gram – 1kg per week.

Een ander groot probleem is dat veel mensen onrealistische verwachtingen hebben van wat haalbaar is met gezonde voeding en lichaamsbeweging.

Op een gegeven moment zal je gewicht een gezond punt bereiken waar je lichaam zich prettig voelt.

Proberen verder te gaan dan dat is misschien niet de moeite waard en misschien zelfs onmogelijk voor jou.

18. Te gefocust op diëten

Waarom val ik niet af? Diëten werken bijna nooit op de lange termijn.

  • Studies tonen zelfs aan dat mensen die een dieet volgen in de loop van de tijd zelfs meer in gewicht toenemen (40).

In plaats van afvallen te benaderen vanuit een dieet-mentaliteit, moet je er juist een primair doel van maken om gelukkiger, gezonder en fitter te worden.

Check hier: Calcium tekort symptomen

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches