voedingsweetjes-logo

Olijven gezond? Het kleine supervoedsel 🫒

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Olijven gezond? Het kleine supervoedsel 🫒

Olijven zijn gezond!

Een van de ‘superfoods’ die vaak over het hoofd worden gezien, maar ze hebben zeker voordelen voor de gezondheid

Deze kleine vrucht bestaat al eeuwen en wordt ook al generaties lang gebruikt bij het mediterrane dieet

Rijk aan antioxidanten, gezonde vetten en vitaminen

Olijven kunnen mogelijk ontstekingen helpen verminderen, de gezondheid van het hart verbeteren en zelfs het cholesterol verlagen 👀

Waarom zijn olijven zo gezond? Lees verder om erachter te komen!

 

 

Wat zijn olijven?

Olijven zijn de vruchten van de olijfboom, die overal ter wereld in tropische en gematigde klimaten wordt geteeld.

Er zijn veel verschillende soorten olijven, maar de meest geconsumeerde zijn die uit:

  • Spanje 🇪🇸
  • Italië 🇮🇹
  • Griekenland 🇬🇷
  • Australië 🇦🇺

Olijven zijn erg gezond, mede door het hoge vetgehalte (voornamelijk onverzadigde vetten).

Ze bevatten ook redelijk wat vezels (goed voor de spijsvertering).

Verder bevatten ze mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium en fosfor

 

 

Voedingswaarde olijven

100 gram olijven met knoflook (Albert Heijn) bevat:

calorieën olijven

Soort Per 100 Gram
Energie 1039 kJ (252 kcal)
Vet 26 g
waarvan verzadigd 3.5 g
waarvan onverzadigd 22 g
Koolhydraten 2.1 g
waarvan suikers 0.4 g
Voedingsvezel 2.8 g
Eiwitten 1.1 g
Zout 2.65 g

 

 

Soorten olijven

  • Zwarte olijven – Zwarte olijven komen van dezelfde boom en struik als groene olijven, maar worden geoogst wanneer de vruchten volledig gerijpt, zwart van kleur en zacht zijn.
  • Groene olijven – Groene olijven worden geoogst als ze nog onrijp en groen van kleur zijn, en worden vaak gepekeld voor consumptie.
  • Kalamata 🇬🇷 olijven – Een Griekse olijfsoort, Kalamata olijven zijn dieppaars van kleur en hebben een sterke smaak. Kalamata-olijven worden vaak gebruikt in Griekse gerechten, zoals salades en dipsauzen.
  • Manzanilla 🇪🇸 olijven – Deze Spaanse olijven zijn zeer mild van smaak en worden vaak als tapa gegeten. Deze olijven worden het best geserveerd met een manzanilla sherry of een droge witte wijn.
  • Niçoise 🇫🇷 olijven – Deze olijven zijn een Franse variant en worden vaak gebruikt als garnering bij diverse Franse specialiteiten. Niçoise olijven worden vaak gebakken in een kleipot en geserveerd met stokbrood.
  • Picholine olijven – Deze groene Franse olijven zijn mild van smaak en worden vaak geserveerd als voorgerecht.

 

 

Bereiding van olijven

Het is belangrijk olijven te bereiden voordat je ze eet, omdat dit een deel van de bitterheid wegneemt.

Zwarte en groene olijven kunnen op verschillende manieren worden bereid.

Enkele van de meest populaire manieren om olijven te bereiden zijn:

  • Koken: Gewoon water over je olijven gieten en 15 minuten laten sudderen. Deze methode moet alleen worden gebruikt voor zwarte olijven, omdat groene olijven een onsmakelijke grijze kleur krijgen
  • Droog pekelen: Droog pekelen is een eenvoudig proces waarbij je zout over je olijven strooit en ze 12 uur laat staan
  • Oliën: Bij oliën worden de olijven 24 uur in olijfolie geweekt. Deze methode wordt meestal gebruikt voor groene olijven

 

 

Hoe gebruik je olijven in recepten?

Probeer ze eens toe te voegen aan salades, pasta’s, stoofschotels en sauzen.

Hieronder 3 andere mogelijkheden:

  1. Tapas met olijven, zoals gebakken Manzanilla-olijven, Kalamata-olijven of picholine-olijven
  2. Desserts met olijven, zoals olijfoliecake, olijfolie muffins en olijfolie koekjes.
  3. Verwerken in baksels, door heerlijke broden en taarten

 

 

Mogelijke nadelen

  • Olijven bevatten veel zout, dus pas op als je een hoge bloeddruk hebt
  • Groene olijven kunnen een kleine hoeveelheid blauwzuur bevatten. De hoeveelheid blauwzuur in olijven is echter zeer klein en is niet schadelijk voor de mens

 

 

Samenvatting

Olijven zijn gezond!

Een eetpatroon rijk aan olijven kan de gezondheid mogelijk verbeteren (zoals in sommige blue zones)

Blue Zones zijn gebied waar veel 100 jarige voorkomen (zoals gebieden in Italië en Griekenland)

In Italië en Griekenland worden veel olijven gegeten 😉

 

 

Volg jij Voedingsweetjes al op Instagram? 😄

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches