voedingsweetjes-logo

Kefir gezond? Check de 7 voordelen!

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Kefir gezond? Check de 7 voordelen!

Kefir is gezond! Kefir is een echte rage in de natuurlijke gezondheidsgemeenschap.

Het bevat veel voedingsstoffen en probiotica. Hierdoor is het gunstig voor de spijsvertering en de darmgezondheid.

Veel mensen beschouwen het als gezonder dan yoghurt.

Hier zijn 7 redenen waarom kefir gezond is!

Wat is kefir?

Kefir is een gefermenteerde drank, traditioneel gemaakt van koemelk of geitenmelk. Het wordt gemaakt door kefirkorrels aan melk toe te voegen. Dit zijn kolonies gist en melkzuurbacteriën die qua uiterlijk lijken op een bloemkool.

Gedurende ongeveer 24 uur vermenigvuldigen de micro-organismen in de kefirkorrels zich en fermenteren de suikers in de melk, waardoor ze in kefir veranderen.

Kefir is de drank, maar kefirkorrels zijn de ‘startercultuur’ die je gebruikt om de drank te maken. Deze is te koop in de natuurwinkels zoals EkoPlaza of Marqt. 

Kefir is afkomstig uit delen van Oost-Europa en Zuidwest-Azië. De naam is afgeleid van het Turkse woord keyif, wat ‘zich goed voelen’ na het eten betekent (1). De melkzuurbacteriën van de granen zetten de lactose van de melk om in melkzuur. Kefir lijkt qua smaak op yoghurt, maar heeft een dunnere consistentie.

Voedingswaarde

Een portie kefir van 100 ml bevat gemiddeld (1):

  • Calorieën: 40
  • Eiwit: 3,5 gram
  • Koolhydraten: 3,1 gram
  • Vet: 1,5 gram
  • Vezels: 0 gram
  • Calcium: 120 mg
  • Fosfor: 104 mg
  • Vitamine B12: 0,45 mcg
  • Riboflavine (vitamine B2): 0,18 mg
  • Magnesium: 12 mg

Bovenstaande voedingswaarden zijn afkomstig uit de NEVO tabel, waarbij een gemiddelde genomen is van de kefir producten uit de supermarkt.

Je kunt kefir ook zelf maken (bijvoorbeeld zuivelvrij) met kokoswater, kokosmelk of andere vloeistoffen. Deze zullen niet dezelfde voedingswaarden hebben als kefir op zuivelbasis.

Kefir bevat ook een breed scala aan bioactieve verbindingen die bijdragen aan de gezondheidsvoordelen (2).

1. Probiotica

Sommige micro-organismen kunnen gunstige effecten hebben op de gezondheid (3).

Deze micro-organismen staan bekend als probiotica en kunnen de gezondheid op verschillende manieren beïnvloeden. Dit bevordert de spijsvertering, gewichtsbeheersing en geestelijke gezondheid (4, 5, 6).

Yoghurt is het bekendste probiotische voedsel in het westerse dieet, maar kefir is minstens zo goed. Kefirkorrels bevatten tot 61 bacteriestammen en gisten, waardoor ze een zeer rijke en diverse probiotische bron zijn (7).

 

2. Antibacterieel

Bepaalde probiotica in kefir kunnen mogelijk bescherming bieden tegen infecties.

Dit omvat het probiotische Lactobacillus kefiri, dat uniek is in kefir.

  • Studies tonen aan dat dit probioticum de groei van verschillende schadelijke bacteriën kan remmen, waaronder Salmonella, Helicobacter pylori en E. coli (8, 9).

Kefiran, een type koolhydraat dat aanwezig is in kefir, heeft mogelijk ook antibacteriële eigenschappen (10).

Lees hier: Waarom lijnzaad gezond is!

3. Goed voor de botten

Osteoporose (botontkalking) wordt gekenmerkt door achteruitgang van botweefsel en is een groot probleem in westerse landen.

Het komt vooral veel voor bij oudere vrouwen en verhoogt het risico op fracturen (breuken) aanzienlijk.

Zorgen voor voldoende calciuminname is een van de manieren om de gezondheid van de botten te verbeteren en de voortgang van osteoporose te vertragen (11).

Kefir is niet alleen een geweldige bron van calcium, maar ook van vitamine K2, dat een centrale rol speelt in het calciummetabolisme. Er is aangetoond dat suppletie met K2 het risico op fracturen met maar liefst 81% vermindert (12, 13).

  • Recente dierstudies brengen kefir in verband met een verhoogde calciumopname in botcellen. Dit leidt tot een verbeterde botdichtheid, wat fracturen (breuken) zou moeten helpen voorkomen (14).

4. Mogelijk effectief tegen kanker

Kanker is een veelvoorkomende doodsoorzaak in de wereld.

Het treedt op wanneer abnormale cellen in het lichaam ongecontroleerd groeien, zoals in een tumor.

Mogelijk kan de probiotica in gefermenteerde zuivelproducten de tumorgroei verminderen door het immuunsysteem te stimuleren (15).

Deze beschermende rol is aangetoond in verschillende reageerbuisstudies (16, 17).

  • Een studie wees uit dat kefir-extract het aantal menselijke borstkankercellen met 56% verminderde, vergeleken met slechts 14% bij yoghurt-extract (18).

Let op: Meer menselijke studies zijn nodig voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken!

Check hier de symptomen van een jodium tekort

5. Tegen spijsverteringsproblemen

Probiotica zoals kefir kunnen helpen het evenwicht van gezonde bacteriën in de darmen te herstellen.

Dit is de reden waarom ze zeer effectief zijn bij het behandelen van vele vormen van diarree (19, 20).

Er is bewijs dat probiotica en probiotische voedingsmiddelen spijsverteringsproblemen kunnen verlichten (5). Zoals klachten bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) en vele andere (21, 22, 23, 24).

Mede hierdoor is kefir gezond en kan het nuttig zijn als je problemen hebt met de spijsvertering.

6. Laag in lactose

Reguliere zuivelproducten bevatten een natuurlijke suiker die lactose wordt genoemd. Sommige mensen kunnen lactose niet goed afbreken en verteren, dit wordt wordt lactose-intolerantie genoemd (25).

De melkzuurbacteriën in gefermenteerde zuivelproducten (zoals kefir en yoghurt ) zetten de lactose om in melkzuur. Hierdoor bevatten deze voedingsmiddelen minder lactose dan melk. Hierdoor wordt kefir over het algemeen goed verdragen door mensen met lactose-intolerantie (26).

Let op: het mogelijk is om 100% lactosevrij kefir te maken door kokoswater, vruchtensap of een andere niet-zuiveldrank te gebruiken.

7. Verlaging van klachten bij allergieën

Allergische reacties worden veroorzaakt door ontstekingsreacties tegen bepaalde voedingsmiddelen of stoffen.

Mensen met een overgevoelig immuunsysteem zijn vatbaarder voor allergieën, die aandoeningen zoals astma kunnen veroorzaken.

  • In dierstudies is aangetoond dat kefir ontstekingsreacties onderdrukt die verband houden met allergieën en astma (27, 28).

Let op: Er zijn menselijke studies nodig om deze effecten beter te onderzoeken!

Kefir zelf maken

Als je niet zeker bent van de kwaliteit van kefir uit de supermarkt, kun je het ook makkelijk zelf maken.

Kefirkorrels zijn verkrijgbaar in sommige gezondheidswinkels en supermarkten, maar ook online.

Je kunt video’s zoeken die het maken van kefir laten zien, maar het is eigenlijk heel eenvoudig:

  • Doe 1 à 2 eetlepels (15-30 gram) kefirkorrels in een potje. Hoe meer je gebruikt, hoe sneller het zal groeien.
  • Voeg ongeveer 500 ml melk toe, bij voorkeur biologisch of zelfs rauw. Laat 2,5 cm ruimte boven in de pot.
  • Je kunt wat volle room toevoegen als je dikkere kefir wenst.
  • Doe de deksel erop en laat 12-36 uur op kamertemperatuur staan. Dat is het!

Zodra het er klonterig uitziet, is het klaar. Nadat je de vloeistof er voorzichtig uit hebt gezeefd, blijven de originele kefirkorrels achter.

Je kunt nu de korrels in een nieuwe pot met wat melk doen en het proces begint opnieuw 😉

Kefir is gezond, voedzaam en duurzaam!

Samenvatting

Kefir is een gezond, gefermenteerd voedsel met een consistentie die vergelijkbaar is met drinkbare yoghurt.

Het wordt traditioneel gemaakt van zuivelmelk, maar er zijn tal van niet-zuivelproducten beschikbaar. Je kunt het gemakkelijk zelf maken met andere vloeistoffen.

Studies suggereren dat kefir het immuunsysteem versterkt, helpt bij spijsverteringsproblemen, de gezondheid van de botten verbetert en mogelijk kanker kan bestrijden.

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches