voedingsweetjes-logo

Groene thee gezond? Dit zijn de 10 voordelen!

voedingsweetjes
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Groene thee gezond? Jazeker!

Groene thee, misschien wel een van de gezondste dranken ter wereld.

Het zit boordevol antioxidanten die mogelijk veel gezondheidsvoordelen hebben, zoals:

  • Verbeterde hersenfunctie
  • Vetverlies
  • Beschermen tegen kanker
  • Het risico op hartaandoeningen verlagen

Hier zijn 10 gezondheidsvoordelen van groene thee.

1. Bioactieve stoffen

Groene thee is meer dan alleen een warme drank.

Thee is rijk aan polyfenolen, dit zijn natuurlijke verbindingen die gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verminderen van ontstekingen en het helpen bestrijden van kanker (1).

Groene thee bevat een catechine genaamd epigallocatechine-3-gallaat (EGCG). Catechines zijn natuurlijke antioxidanten die celbeschadiging helpen voorkomen en andere voordelen bieden.

Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam verminderen en cellen en moleculen tegen beschadiging beschermen. Deze vrije radicalen spelen een rol bij veroudering en bij vele soorten ziekten.

EGCG is een van de krachtigste verbindingen in groene thee.

  • Het lijkt een van de belangrijkste verbindingen te zijn die groene thee zijn geneeskrachtige eigenschappen geven (2) (3).

2. Goed voor het brein

Groene thee houdt je niet alleen alert, het kan ook de hersenfunctie versterken. Mede hierdoor is groene thee zo gezond!

Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, een bekend stimulerend middel.

Cafeïne beïnvloedt de hersenen door een remmende neurotransmitter genaamd adenosine te blokkeren. Op deze manier verhoogt het de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en norepinefrine (4, 5).

  • Onderzoek heeft consequent aangetoond dat cafeïne verschillende aspecten van de hersenfunctie kan verbeteren, waaronder stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen (6).

Cafeïne is echter niet de enige stof die de hersenen stimuleert in groene thee. Het bevat ook aminozuur L-theanine, dat de bloed-hersenbarrière kan passeren (7).

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA. Het verhoogt ook dopamine en de productie van alfagolven in de hersenen (7, 8, 9).

  • Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergetische effecten kunnen hebben. Dit betekent dat de combinatie van de twee stoffen krachtige effecten kan hebben bij het verbeteren van de hersenfunctie (10, 11).

Vanwege de L-theanine en de kleine dosis cafeïne, kan groene thee je een veel mildere ‘oppepper’ geven dan koffie.

Walnoten & Omega 3 zijn ook goed voor het brein!

3. Stimuleert de stofwisseling

Als je de ingrediëntenlijst van een ”fatburner” bekijkt, is de kans groot dat daar groene thee op staat.

Dit komt omdat (volgens onderzoek) groene thee de vetverbranding kan verhogen en de stofwisseling kan stimuleren (12).

  • In een onderzoek onder 10 gezonde mannen, verhoogde het gebruik van groene thee-extract het aantal verbrande calorieën met 4%.
  • Bij een ander onderzoek, onder 12 gezonde mannen, verhoogde groene thee-extract de vetoxidatie met 17% (13, 14).

Let op: Sommige onderzoeken naar groene thee laten echter geen toename van het metabolisme zien, dus de effecten kunnen afhangen van het individu (15).

Cafeïne kan ook de fysieke prestaties verbeteren door vet beschikbaar te maken voor gebruik als energie (16, 17).

  • Twee afzonderlijke overzichtsstudies meldden dat cafeïne de fysieke prestaties met ongeveer 11-12% kan verhogen (18, 19).

4. Mogelijk effectief tegen kanker

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde groei van cellen. Het is een van de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld.

  • Onderzoek heeft aangetoond dat oxidatieve schade kan leiden tot chronische ontstekingen, wat kan leiden tot chronische ziekten, waaronder kankers. Antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen oxidatieve schade (20).

Groene thee is een uitstekende bron van antioxidanten.

Onderzoek heeft verbindingen met groene thee in verband gebracht met een verminderd risico op kanker, waaronder de volgende onderzoeken:

  • Borstkanker: Een uitgebreid overzicht van studies wees uit dat vrouwen die de meeste groene thee dronken een ongeveer 20-30% lager risico hadden op het ontwikkelen van borstkanker (21).
  • Prostaatkanker: Een studie wees uit dat mannen die groene thee dronken een lager risico hadden op gevorderde prostaatkanker (22).
  • Darmkanker: Een analyse van 29 onderzoeken toonde aan dat degenen die groene thee dronken ongeveer 42% minder kans hadden op het ontwikkelen van colorectale kanker (23).

Veel studies geven aan dat groene theedrinkers minder kans hebben op het ontwikkelen van verschillende soorten kanker, maar (!) er is meer onderzoek nodig om deze effecten te bevestigen (24, 25).

Let op: voeg geen melk toe aan je thee! Sommige onderzoeken suggereren namelijk dat het de werking in sommige theesoorten kan verminderen (26).

Ook leuk: de voordelen van kaneel!

5. Verbetert hersenfunctie

Groene thee kan niet alleen de hersenfunctie op korte termijn verbeteren, het kan ook de hersenen beschermen naarmate je ouder wordt.

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende oorzaak van dementie bij oudere volwassenen (27).

  • Verschillende onderzoeken tonen aan dat de catechine-verbindingen in groene thee verschillende beschermende effecten kunnen hebben op neuronen, waardoor het risico op dementie mogelijk wordt verlaagd (28, 29, 30).

6. Bevordert mondgezondheid

De catechines in groene thee hebben ook voordelen voor de mondgezondheid.

  • Uit reageerbuisonderzoeken blijkt dat catechinen de groei van bacteriën kunnen onderdrukken, waardoor het risico op infecties mogelijk wordt verlaagd (31, 32, 33, 34).

Streptococcus mutans is een veel voorkomende bacterie in de mond. Het veroorzaakt plaquevorming en is een belangrijke oorzaak van gaatjes en tandbederf.

  • Studies tonen aan dat de catechinen in groene thee de groei van orale bacteriën kunnen remmen, maar er zijn geen aanwijzingen dat het drinken van groene thee vergelijkbare effecten heeft (35, 36, 37, 38).

Er zijn ook aanwijzingen dat groene thee een slechte adem kan verminderen 😉 (39, 40).

7. Verlaagt risico op Diabetes Type 2

Het percentage diabetes type 2 neemt de afgelopen decennia toe (41).

Type 2-diabetes houdt in dat je een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt, dit kan worden veroorzaakt door insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

  • Studies tonen aan dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel kan verlagen (42).
  • Een onderzoek onder Japanners wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken een ongeveer 42% lager risico hadden op diabetes type 2 (43).

Volgens een overzicht van 7 onderzoeken met in totaal 286.701 personen, hadden theedrinkers een 18% lager risico op diabetes (44).

Nog niet overtuigd dat groene thee gezond is? Lees dan snel verder!

Lees hier: Gezondheidsvoordelen van avocado!

8. Goed voor het hart

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaandoeningen en beroertes, zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaken (45).

  • Studies tonen aan dat groene thee enkele van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten kan verbeteren, waaronder het verbeteren van het totale cholesterol (46).

Groene thee verhoogt ook de antioxiderende capaciteit van het bloed (47, 48).

Gezien de gunstige effecten, is het niet gek dat mensen die groene thee drinken tot 31% minder kans hebben om te overlijden aan een hart- en vaatziekte (49, 50, 51).

9. Mogelijk effectief bij afvallen

Aangezien groene thee de stofwisseling op korte termijn kan stimuleren, is het logisch dat het je kan helpen om af te vallen.

  • Verschillende onderzoeken tonen aan dat groene thee kan helpen om lichaamsvet te verminderen, vooral in de buikstreek (52, 53).

Een van deze onderzoeken was een 12 weken durende studie onder 240 mensen met obesitas.

  • In deze studie hadden degenen in de groene-theegroep een significante afname in lichaamsvetpercentage, lichaamsgewicht, middelomtrek en buikvet, vergeleken met die in de controlegroep (54).

Let op: Sommige onderzoeken laten echter geen statistisch significante toename van het gewichtsverlies zien (55).

10. Langer leven?

Aangezien groene thee kan helpen beschermen tegen kanker en hartaandoeningen, is het logisch dat het mogelijk kan helpen langer te leven.

In één studie bestudeerden onderzoekers 40.530 Japanse volwassenen gedurende 11 jaar. Degenen die de meeste groene thee dronken – 5 of meer kopjes per dag – liepen significant minder kans om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode (56).


Een ander onderzoek (van 6 jaar) onder 14.001 oudere Japanners wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om te overlijden (57).

Samenvatting

Groene thee is gezond! Het heeft een aantal mogelijke gezondheidsvoordelen.

Zoals het helpen om je beter te voelen, afvallen en het risico op chronische ziekten te verlagen.

Reden genoeg om groene thee een vast onderdeel van je leven te maken!

Lees hier meer over de tekorten van:

Voedingsweetjes draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches